Monday, July 29, 2013

[Math] Geometry

1. Triangle

- 세각의 합이 180도
- 각은 반대편의 변을 바라보고 있다. 가장 긴놈이 가장 큰각, 작은놈이 작은 각
- 두변의 합이 나머지 한변의 크기보다 크다

- Right Triangle
: 한 내각의 크기가 90도인 삼각형을 말함

※ hypotenuse = 빗변
※ short leg = 짧은 변
※ long leg = 긴변

직각삼각형 하면 생각나는 피타고라스의 정리, 외우지 않아도 머리속에 박혀있기때문에 크게 문제될것은 없음. 다만, 특수 각도에서의 비율은 외워두면 쓸일이 많다.

<30, 60, 90 도로 이루어진 직각 삼각형의 경우>

S:H:L의 비율이 1:2:√3

<45, 45, 90 도로 이루어진 직각 삼각형의 경우>

S:H:L의 비율이 1:1:√2

- Isosceles Triangle: 두 변의 길이가 같고 그와 접해 있는 각의 크기가 같은 삼각형
- Equilateral triangle: 세변과 세각이 모두 같은 삼각형

height: √3/2
area: (√3/4) * a^2

정삼각형 내접원 외접원의 면적 비는 4:1

2. Quadrilateral

- Trapezoid (사다리꼴): one pair of opposite sides is parallel
- Parallelogram (평행사변형): opposite sides are equal >> 2쌍이 같다.
- Rhombus (마름모): all sides are equal >> diagonal이 수직이등분
- Rectangle (직사각형): all angles are 90, and opposite sides are equal
- Square (정사각형): all angles are 90, and all sides are equal

※ Area
- Trapezoid: (윗변 + 아랫변)/2 * 높이
- Rhombus: 각대각선끼리의 곱/2

3. Polygon

- Pentagon, Hexagon, Heptagon, Octagon
- 내각의 합=(n-2)*180
- Perimeter (둘레)

4. Circle






















- r: radius
- ae: diameter
- ce: chord
- fg: arc

- circumference:2πr
- area: πr^2



















원에서 한 호에 대한 원주각의 크기는 중심각의 크기의 배이다
따라서 지름에 대한 원주각은 언제나 직각. 180/2 = 90

5. 입체도형

- rectangular solid and cube

volume = x*y*z
surface area = 2(xy+yz+xz)
the longest diagonal = √x^2+y^2+z^2

보통 특정 변의 길이를 구하는 문제가 출시되며, 개념을 이해하여 문제에서 요구하는 정확한 포인트를 집어내야 한다.

- cylinder, cone, and sphere

volume = π * r^2 * h, 1/3π * r^2 * h, and 4/3π * r^3
surface area =  2π * r^2 + 2π * r, -, and 4π * r^2

[Math] Work Rate & Word Problems

"단가 X 갯수 = 총금액"
"일률 X 시간 = 일의양"
"속도 X 시간 = 거리"

끝.


이라고 할만큼 단순한 파트이다.
하지만, 이들 식을 응용하여 문제를 출제한다. 생각보다 까다로울수 있으며 보통 PS타입으로 많이 출제 된다. 문제의 정확한 해석이 없이는 맞출수 없으므로 꼼꼼히 읽고 생각을 정리하는것이 필요하다.

ex) A car travels from Mayville to Rome at an average speed of 30 miles per hour and returns immediately along the same route at an average speed of 40 miles per hour. Of the following which is closest to the average speed, in miles per hour, for the round trip?

간혹 문제에 식을 구하게끔 해주고 추가 정보를 합쳐야만 정답이 되는 경우가 있다. 절대 조심 문제 끝까지 볼것!

시간개념을 섞어서 나오는 문제도 종종 있으므로 주의할것

1hr = 60min = 3600 sec
1min = 1/60 hr
1sec = 1/3600 hr



Friday, July 26, 2013

[Sentence Correction] Sentences

1. Comma Splice & 2. Fused Sentence

comma splice: "," 와 접속사가 분리되어 있는 문장으로 correct theme에 해당
fused sentence: 아무런 구분없이 두개의 다른 문장이 붙어 있는경우

위의 두 경우 모두 심각한 오류에 해당 발견되는 즉시 X 표시

ex)
- comma splice: I like figure skating, my brother like hockey
- fused sentence: I like figure skating my brother like hockey


<comma splice & fused sentence의 문제 해결>

① Punctuation: "I like figure skating. my brother like hockey."
                       or "I like figure skating; my brother like hockey."
② 등위접속사: "I like figure skating, but my brother like hockey."
③ 종속접속사: "Whereas I like figure skating, my brother like hockey."
                       or "I like figure skating, whereas my brother like hockey."


<접속부사>
: 접속부사는 단순 수식어일뿐이지 두 문장을 접합하는데는 쓰일수 없다.












ex) I like figure skating, however my brother likes hockey. >> comma splice
I like figure skating however my brother likes hockey. >> fused sentence

※ However S + V, S + V 의 경우 however가 no matter how의 뜻으로 해석되면 관계 없음

<Conjunction>

1) 의미상

- 등위접속사: 대등한 관계에 있는 단어, 구, 절을 연결하는 접속사, BOYfAN(s)
- 종속접속사: 종속절을 주절에 연결시켜 주절의 내용을 보충해주는 접속사
that, if, whether, when, as, while, before, after, until, as, since, because, than, though

※ 종속절: 명사절, 형용사절, 부사절 (시간, 이유, 조건, 양보, 비교, 목적, 양태)

2) 형태상

- 단순접속사: 하나의 단어로 된 접속사 (and, when, as, for, ...)
- 상관접속사: 두개 이상의 단어가 서로 떨어져서 상관적으로 쓰이는 접속사 (either or, both and)
- 접속사구: 두개 이상의 단어가 연속적으로 쓰여져 하나의 접속사 구실 (as soon as, as well as, ...)

<SO>

1) 부사(adverb): I hope so.
2) 접속사 (등위접속사 + 종속접속사)

- 등위접속사: Just as John has changed, so has his wife.
- 종속접속사: My suitcase had become damaged on the journey home, so that the lid would not stay closed.



[so that 목적표현]

S + V + so that + S + can (may) + V
in order that + S + can (may) + V
so as to do ~
in order to do ~

ex) He took her arm and hurried her upstairs so that they wouldn't be overhead.


[so that 결과표현]

S + V, so that + S + can + V

ex) There was snow everywhere, so that we could not identify that shape of things.

- so ~ that S + V 표현
: He was so excited that he could not speak.

- so ~ as to V ~ 표현 >> 정도 표현 (부정문에서 사용)
: He is not so foolish as to believe it


<For>

for는 등위접속사와 종속 접속사 중간에 있는 존재로 직접적인 인과관계를 피하는 설명을 한다.

For he loved her, he married her.
>> Because he loved her, he married her

It's morning, because birds are singing.
>> It's morning, for birds are singing.

because는 강력한 인과관계, for는 적당한(?) 인과관계를 표현함. 굳이 차이를 두자면 because는 ~ 때문에, for는 ~으로 말미암아, ~는 것을 보니

3. Faulty Coordination

문장과 문장의 컨텐츠를 동일한 importance로 둘것이냐 아니면 어느하나를 종속시킬것인가에 대한 고민. SC 시험의 기본이 판단력을 위한 시험이므로 컨텐츠의 주절과 종속 구분은 가장 중요하다. 이를 어긴것이 faulty coordination.

ex) We keep our rat poison, insecticides, and paint thinner locked in a cupboard, and we 
are conscientious about our children's safety.
>> We keep our rat poison, insecticides, and paint thinner locked in a cupboard, because we are conscientious about our children's safety.


[Sentence Correction] Punctuation

punctuation은  절, 구, 단어, 문장의 구분을 더 용이하게 하기 위하여 쓰인다.

1. Colons (:)
:콜론은 문장에 대한 부연설명, 보충, 예시를 들 경우에 쓰인다.

1) 부연, 보충

June and Thomas were finally getting married: Thomas couldn't stand his relatives continually asking him when he was going to tie the knot.

2) 열거(동격)

In the garage are the following items: a rusty bike, two broken rakes, a watering can, a dead squirrel, and a pile of grass.


2. Commas (,)

1) 등위접속사와 함께 쓰일때
: 등위접속사와 함께 연결된 문장을 구분한다.

BOYfAN(s) = but, or, yet, for, and, nor, so

ex) Janice cried after her long-suffering dog died, yet the tears were tears of relief.

cf) 주어가 아주 짧거나, 내용상 아주 비슷할 경우 콤마 생략
The scene changes but the inspiration of men of good will persist.

2) 도입요소와 함께 쓰일때

- 종속절
If I don't win the lottery, I will not buy you a birthday present.

- 동사구
Overturning the initial ruling, the supreme court insured that justice was served.
Drenched in ink, Calvin suddenly became the laughing stock of the penmanship club.

- 전치사구
After his relaxing holiday, he found it difficult to return to his work mode.
In the springtime, the birds sing a new song.

- 부사 또는 접속부사
Unfortunately, the little league team lost the final match.
However, the apples were not bruised.

3) 비제한적 요소와 함께 쓰일때

Nonrestrictive elements of a sentence are clauses, phrases, and appositives that do not "limit" or "restrict" the meaning of the words they modify or refer to.

- 비제한 절
The golf course, which is located just north of the city, is known for its well-groomed fairways.

- 비제한 동사구
The books, sitting upon a shelf, looked worm-infested.

- 비제한 동격
Mr. Humphrey, the owner of the farm, plays chess every Saturday with my sister.

4) 제한적 요소와 함께 쓰일때

Restrictive elements limit meaning and are not set off with commas.

- 제한적 절
Flowers that are not watered will die.
The clerk who always chews gum pocketed the necklace.

- 제한적 동사구
The lady wearing the blue dress slipped an unknown liquied into the punch.
A penny saved is a penny earned.

- 제한적 동격
The prime minister Wilfred Laurier is not known by many Canadians.
Verdi's opera Aida has some musical scenes that rouse my soul.

※ 제한과 비제한의 차이점
I have three sons, who are doctors >> 3명, 뒤의 관계대명사절을 지워도 무방
I have three sons who are doctors  >> 3명 초과, 뒤의 관계대명사 절을 지우면 뜻이 왜곡

5) 다른 비핵심적 요소와 함께 >> 들어내도 내용의 전개는 상관 없음

- 독립분사구문
George, head down and fists up, reluctantly entered into the match.

- 삽입구문
Few people know, or would ever want to know, his secret.
In some types of film, especially horror film, the sound track is engineered to create suspense.

- 비교(대조)구문
The director, unlike the producer, did not mind going over budget.

6) 나열시

- 단어
I have never eaten mangoes, passion fruits, and coconuts.

- 구
Through the woods, over the mountains, across the desert, and under the ocean traveled the killer robot on its way to Antarctica

- 절
Reginald Simpson played at Carnegie Hall at the age of 9, directed his first orchestra by 16, made his first million at 17, married a super model at 18, divorced her at 21, and went bankrupt at 22.

ex) The new shirts were orange, blue, red and white.
>> The new shirts were orange, blue, red, and white.

7) 등위형용사와 함께 쓰일때

- 등위형용사
The small, ancient, dilapidated cottage stood near a marsh.
That tight, ugly suit should be thrown out.

cf) 누적형용사
Mother handed out three large vanilla ice-cream cones.

3. Semicolons

문장을 연결하는데 사용. comma보다 더 강력한 부호로써 접속사 불필요

1) 독립절 사이
I cannot stand dogs; dogs cannot stand me.

2) 접속부사 관련
The blueberry pie fell off the table; however, Calvin caught it with his fingertips.

3) List up되는 item이 ","를 가지는 경우 >> 쉽게말해 ", "가 많을때
There were three new delegates at the national meeting: Mr, Jean-guy Dubois from Sherbrooks, Quebec; Mrs. Kitty Deleterious from Lethbridge, Alberta; and Dr. Earnest Fits from Wawa, Ontario.

4) 등위절 자체내에 이미 ","가 사용 됐을 경우
Babe Ruth, the greatest of home run hitters, was the most colorful figure in baseball; but many people think Ty Cobb was a better player.

4. Apostrophes

1) 소유격

- 독립적 소유 >> 각각 's
Blackstone's and Houdini's magin routines are strikingly different.

- 공동 소유 >> 마지막 단어 's
Penn and Teller's magic surprised and shocked the crowd throughout the entire evening.

2) 동명사 앞에 소유격 불가 (전치사가 있는 경우)

- In those days, many people didn't approve of women voting.
- Everyone talked about the river rising to flood level.
- We were surprised at the owner of a new car parking here.

<instead>

- instead of (as opposed to): 전치사 구로서 명사 혹은 동명사를 취한다.
ex) Check-out workers in London will receive £7.17 an hour instead of £7.54.

- instead: 부사로써 절과 연결된다.
ex) My husband asked why I couldn't just forget about dieting all the time and eat normally instead.

<rather>

- rather than: 접속사의 역할을 하며 같은 타입의 표현들이나 단어를 이어주는 역할을 한다.
ex) I have used familiar English names rather than scientific Latin ones.
He wanted to talk to Mrs Harlowe rather than to her daughter.
Gambling was a way of redistributing wealth rather than acquiring it.
The problem was psychological rather than physiological.

- rather: 부사로써 절과 연결한다. 오히려라고 해석
ex) Twenty million years ago, Idaho was not the arid place it is now. Rather, it was warm and damp, populated by dense primordial forest.

3) 복수표기

- 's 로 복수 표현 >> letters, numbers, symbols, and words named as words.

ex) Watch your p's and q's
Does your answer have two 4's or two 5's?
How many %'s do you want on the report card form?
Three Nabokov's on the web site were spelled incorrectly.
※ 약자, 숫자의 복수 표기시에는 ' 생략 가능

5. Dashes

1) 어조변화 >> 화제전환이라고 생각하면 됨.
I love her so much - but she drives me crazy.

2) 비제한적 요소
The lamp - originally owned by her famous grandmother - had a compartment near it base.

3) 열거
Rainbows, jelly beans, roses, and Kittens - these are a few of my favorite things.
The youth learned a number of baksetball basics - how to shoot, how to dribble, how to pass, how to rebound, and, most difficult of all, how to do a lay up.

※ dash는 앞에 내용과 동격을 이루거나 그 내용에 대해 구체적인 설명을 하는 문구를 구분하는데 쓰인다.

[Sentence Correction] Dangling Modifiers

현수구문 (Dangling Modifier)란, 수식어가 잘못된 선행사에 "매달린" 상태를 말한다. 다시말해 수식은 하지만 주체가 잘못된 문장을 말한다.

ex) While still wearing diapers, the father taught his baby how to head a soccer ball.
>> While his baby was still wearing diapers, the father taught him how to head a soccer ball.

[revise]

1.After drinking too much coffee, signs of fatigue may be exhibited by a student who is stressed out.

① 절쓰는 방법 >> After a student who is stressed out drinks too much coffee, signs of fatigue may be exhibited by him or her.
② 주어를 바꿈 >> After drinking too much coffee, a student who is stressed out may exhibit signs of fatigue.

※ Dangling modifier 진단
1) 주어가 같은가?
2) 바로 앞 목적어 수식하는가?
3) Entire action을 수식하는가?

~ing, S + V + O >> ing와 주어가 일치하지 않는 순간 DM
S + V + O, ~ing >> DM진단 필요


위의 세가지에 해당이 없다면 Dangling modifier.

Thursday, July 25, 2013

[Reading Comprehension] Week #4

1. GRAMMAR + INFERENCE

[시제]

1) 현재

(1) 현재 정보 제공, (2) 현재 이전과 이후 시점에 대해서는 제공 X

ex) Tom is smart >> Tom was smart (?), Tome will be smart(?)

2) 과거

(1) 과거 정보 제공, (2) 과거 이후 시점에 대해 전↔후 의 상황 나타냄

ex) Tom was not smart until 2012 >> Tom is smart(O), Tom was smart (X)
>>2012년을 전후로 하여 smart하고 안하고의 차이를 알수 있음

3) 현재완료

(1) 현재시제의 upgrade, (2) 현재정보와 과거정보 모두 담고 있음

ex) Tom has been smart since 2012 >> Tom is smart(O), Tom was smart(O).

4) 과거완료

(1) 과거시제의 upgrade, (2) 더 이전의 과거 >> 더 옛날 일이라는 것을 암시 하는 signal

ex) Alice lost a bag. Tom bought the bag. >> 개별적인 과거의 사건
Alice lost a bag. Tom had bought the bag. >> 시간의 흐름을 알수 있음.


[조동사의 과거시제]

- 과거에 대한 강한 추측
must have p.p: ~였었음에 틀림없다.
cannot have p.p: ~였었을 리가 없다.

- 과거에 대한 약한 추측
would, could, might, may have p.p: ~였었을수도 있다.

- 문장내용과 사실의 대조관계
should have p.p: ~했었어야 했다.

ex) You should have failed the exam >> fact: 시험에 통과했다는 소리 (흑백논리 적용)
ex) This finding suggested that there should have been a strong correlation between a monitored worker's productivity and the overall rating the worker received.

[부정사와 동명사의 시제]

<to have p.p>
기본적으로 to부정사로 표현되는 글에서는 to부정사의 성격이 어떤건지만 확인하면 되지만 to부정사의 완료형으로 표현되는 경우 시간의 변화를 나타낼수 있다.

ex) He seems to be smart >> He seems to have been smart.
He seemed to be smart >> He seemed to be have been smart.

<having p.p>
to부정사와 마찬가지로 동명사의 경우에도 품사의 성격만 확인하면 되지만 동명사의 완료형태일경우에는 시간의 흐름을 나타낼수 있으므로 유의해야한다.

ex) I am proud of being smart >> I am proud of having been smart.
I was proud of being smart >> I was proud of having been smart.

3. VOCABULARY + INFERENCE

[rely]
rely on: 의존하다 (△) >> (1) believe, (2) follow, obey, (3) use

ex) You can rely on his word.

Some people in an isolated region had to rely on traditional wood fire for heat and light without electricity.

Most students rely on their teachers to learn something new.

[reliable]
reliable: 신뢰할만한 (△) >> (1) trustworthy, (2) exact, correct, (3) useful

ex) The scientist found some reliable and credible data to establish the theory.

The innovative technology is thoroughly tested and reliable.

You can find reliable information through traditional resources of books and libraries.


[even]
- even though >> fact 서술
- even if >> assumption 서술

ex) Even though it rains, we will go on a picnic. >> 현재 비가 내리고 있는 상태
Even if it rains, we will go on a picnic. >> 비가 내릴지에 대한 확신이 없음

[Reading Comprehension] Week #3

1. LOGIC + INFERENCE

[3의법칙]

"A, B, and C"는 단순이 많음을 나타낸다.
※ A and B = certain 의 의미

ex) Many politicians, business leaders, and scholars discount the role of public policy.


[Rather than]

A rather than B
instead of
other than

B는 아니고 A

not A rather B
instead
other
A는 아니고 B

대조의 signal로써 흑백논리 추론 가능하다.

ex) Thanks to Scharf and others, Roosevelt's activities have become intelligible in terms of this social context rather than as the idiosyncratic career of a famous man's wife.

2. GRAMMAR + INFERENCE

[OF]



















[AS]









ex) Owen and Olson hypothesize that the presence of carotenoids, as signaled by coloration, would be meaningful in the context of mate selection.

[부호]








① The conventional view is that carotenoids are meaningful because they are rare: healthier males can forage for more of the pigments than can their inferior counterparts.

② Carotenoids, a family of natural pigments, forms an important part of the colorful signals.

[THAT]








※ 모든 부연설명은 이유가 될수 있음.
※ 대명사로 쓰인게 아니면 앞의 내용에 대한 부연 설명

[분사구문(Participial Construction)]

so : because : equal = 8 : 1 : 1의 비율로 해석/출제된다.

<기본형>
① S + V + O, V + ing ~ .
② V + ing ~,  S + V + O.

<독립형>
① S + V + O, (with) + S + V + ing ~.
② (With) + S + V + ing ~, S + V + O.

ex) Researchers enroll more patients in clinical trials, obtaining a more representative sample of the total population with the disease under study.

[수동태 (The Passive Voice)]







- 수동태의 역할과 기능 : by 뒷부분 강조 → 문제 나옴!
- 수동태의 "by~" 생략하는 경우 저자의 의도 
(1) 이미 언급된 경우
(2) many people >> 다수의 의미로 흑백문제 추론 가능.

ex) She held a place in the public imagination largely because she was the wife of a particularly influential President. Her own activities were seen as preparing the way for her husband's election.]

3. VOCABULARY + INFERENCE

[Counterpart]
- 의미: 같은 급의 상대방
- A person or thing having the same function or characteristics as another
- A person or thing closely resembling another

- 같은개념 : 대명사, competitor, rival >> 단어의 어감이 사이가 안좋다는것은 아님. 단순히 대체할수 있는 누군가를 의미.

ex) The Korean president Tom talked with his U.S. counterpart Alice. >> 동급을 나타냄


[Generation]
- 주요 개념: 시대(X) >> 세대, 30년 (O)
<cf> century, decade

ex) Lois Scharf's Eleanor Roosevelt depicts a generation of privileged women, born in the late Nineteenth century and maturing in the twentieth.

[Even]
- 의미: 글전체에서는 Supporting idea로서의 역할을 하며 한문장안에서는 대조의 역할을 한다.

음식은 약이된다(MI). 예를 들어, 상추는 불면증 치료에 도움이 되고, 사과는 감기증세 해소에 기여한다. 심지어, 커피조차도 혈액순환에 효과가 있다(SI).
>> 약이 된다는 메인을 supporting 하며 커피와 혈액순환 사이에는 내용의 대조를 이룬다.

ex) Even Joseph Lash's two volumes of sympathetic biography, Eleanor and Franklin (1971) and Elanor: The Years Alone (1972), reflected this assumption.

[Discount]
- 의미: 무시하다(△), 간과하다 (O)
- 동의어: fail to consider, ignore, neglect, disregard, overlook

[Social]
- 역할: public = political, governmental, official, formal, national

↕ 대조적인 내용으로 주로 제시됨

[Individual]
- 역할: private = personal, family, household, home, domestic

ex) Roosevelt's activities have become intelligible in terms of this social context rather than as the idiosyncratic career of a famous man's wife.

[Reading Comprehension] Week #2

1. LOGIC + INFERENCE

[결론(concluding idea)]
:consequently, thus, therefore, as a result

- MI를 반복하는 경우: supporting idea 역할, 80%
- MI를 반복하지 않는 경우: Main idea 역할, 20%

ex) Surprisingly, they observed no significant effect on songbird nesting success. This may be due to several factors. Neither raccoons nor striped skunks consume ground squirrels, which are important predators of songbird nests. Thus, their removal may not have led to significant increases in populations of smaller predators.

[실험(study, research, work, experiment)]

- Main idea의 fact제시 ↔ General idea 의 assumption 제시

- 전개방법: 실험방법 >> 결과예상 >> 실제결과 (fact) >> 결과원인분석 (assumption)
※ 순서고정, 과정 생략 가능

ex) In 1995 and 1996, researchers trapped and removed certain waterfowl-nes predators, primarily raccoons and striped skunks, then observed subsequent survival rates for songbird nests. Surprisingly, they observed no significant effect on songbird nesting success. This may be due to several factors.

[수판단 (크기결정)]

- 기준 1: 구조 >> 보통 MI가 기준으로 제시되고 그 후에 SI에서 숫자로 제시된다. 그러므로 숫자가 의미하는 것은 앞의 MI에서 제시한 그대로의 개념이지 숫자로서의 의미는 없다.

ex) 최근 고물가 저임금 현상이 지속되고 있다. Tom의 한달 급여는 100만원 인 반면, 배추 한포기의 가격은 100원 이다.
>> 한달급여 100만원 =저임금, 배추한포기 100원 = 고물가


- 기준 2: ~이상 >> more than, over, at least로 표현되며 이는 단순히 many의 의미를 가짐.

ex) At least one study shows that Tom is smart.
>> at least = many, 많은 연구들이 탐이 스마트 하다고 보여준다.

- 기준 3: ~이내 >> less than, only, at most (best)로 표현되며 단순히 적음을 의미.


[반박구도 (대립구도)]

1) Assumption ↔ Fact

- Assumption signal: 주장하다 (argue), 생각하다 (believe), 예상하다 (expect), 이론 (theory), 조동사 (may, might)
- Fact signal: 실험 (research), 보여주다 (show), 관찰하다 (observe), 발견하다 (discover), 증거 (evidence)

2) Many (다수) ↔ Some (소수)

- Many signals: 복수명사 (일반화), 수동태의 by (주체) 생략
- Some signals: certain, particular, a few

3) Past (이전) ↔ Current (이후)

- 이전 signals: past, traditional, previous, 과거시제(-ed), 과거완료(had p.p)
- 이후 signals: new, recent, present, modern, current, 현재시제, 현재완료시제(have p.p)

2. GRAMMAR + INFERENCE

[TO 부정사]

1) 명사적 용법
: 명사의 위치 (주어, 목적어, 보어) 에 위치하여 명사의 역할을 함. ~ 하는것 으로 해석

2) 형용사적 용법
: 명사 수식, 보어자리에 위치하여 형용사 역할을 함. ~ 할 으로 해석.

※ be verb + to infinitive

(1) 예정: ~할 예정이다, what are we to do next?
(2) 명령: ~해야만 한다, you are to do your work hard.
(3) 의도, 소망: If you are to be a good man, you should do more better things
(4) 운명: ~ 할 운명이었다, he was never to see his country again.
(5) 가능: ~ 할수 있다, No stars are to be seen in the sky.

3) 부사적 용법
: 위치에 크게 영향 받지 않으며 형용사, 동사, 전체 문장 수식.

[가정법(the subjunctive mood)]

If + S + V + O, S + V + O ① → 조건제시→ 흑백논리
② → 부연설명
Unless
Were
Had
Should

조건제시일지 부연설명일지의 판단기준은 main idea를 보고 한다.
ex) If I had much time, Tom could help the poor
>> 시간이 있었더라면 가난한 사람들을 도왔을것이라고 했기 때문에, 반대로 시간이 없다면 가난한 사람들을 돕지 않는다는 말이 성립된다.

3. VOCABULARY + INFERENCE

1) Alternatively : 정반대로

ex)
Most predators of waterfowl nests prey opportunistically on songbird nests, and removing these predators could directly increase songbird nesting success. Alternatively, removing waterfowl-nest predators could affect songbird nesting success through subsequent increases in small-mammal populations.

2) In fact : 사실상
- 역할: 단순 부연 (내용반복)
- 동의어: in reality, actually

ex)
Many people have thought that Tom is smart. But, however, a recent investigation found that they misunderstood Tom. In fact, he is so naive. (naive stands for just "not smart")

3) After all: 부연하자면, 왜냐하면

ex)
The responder should accept any offer, no matter how small: after all, even on dollar is better than nothing.

4) Surprisingly (=unexpectedly): 예상 ↔ 사실 이라는것을 보여주는 signal

ex)
Removing waterfowl-nes predators could affect songbird nesting success through subsequent increases in small-mammal populations. Surprisingly, they observed no significant effect on songbird nesting success.

[Reading Comprehension] Week #1

1. LOGIC + INFERENCE

[비교급 비교]

대조, 차이를 나타냄

~er than = more (or less) ~ than
※ less는 항상 not으로 받아들일것!!!

- Tom is tall >> equality

- Tom is as tall as Alice >> similarity
: 지문의 뒷문장에서 아무리 Tom의 키가 170cm이고 Alice의 키가 160cm이라 한들 Tom과 Alice는 키가 비슷한것이다. 주관적인 판단 절대 금지!

- Tom is taller than Alice >> difference
: 마찬가지로 앞의 문장이 이미 관계를 fix하였기 때문에 키 차이가 단 0.1cm밖에 차이 나지 않는다 하여도 둘의 키는 비슷한것이 아니라 Alice가 작은 키라고 확실하게 받아 들여야 한다.

- Tom is taller than Alice by fiver centimeters
: 정확한 차이 및 비교급으로 구분까지 지었으니 확실한 차이를 알수 있다.

ex) Frazier and Mosteller assert that medical research could be improved by a move toward larger, simpler clinical trial of medical treatments.

2. GRAMMAR + INFERENCE

1) 특수구문
- neither A nor B
- either A or B
- both A and B
- not only A but also B
- not A but B

ex) Frazier and Mosteller propose not only that researchers limit data collection on individual patients but also that researchers enroll more patients in clinical trials, thereby obtaining a more representative sample of the total population with the disease under study.

2) 관계대명사 (Reletive Pronoun) : A = B or A → B

: Relationship >> which, who, whose, whom, that, what

- S + V + O 관계대명사 S + V
① 동격: and로 해석 되는 경우가 10번중에 5번
② 이유: because 로 해석되는 경우가 10번중에 4번, 하지만 제일 중요!
③ 결과: so 로 해석되는 경우가 10번중에 1번

- 전치사 + 관계대명사: 접속사 취급 (전치사 + 선행사 로 해석)
- 관계부사 (when/where): 접속사 취급 (in + 선행사 로 해석)

ex)
- Tom loves Alice, who is so rich.
① 탐은 부자인 앨리스를 사랑한다. (and 적용)
② 탐은 앨리스가 부자이기 때문에 사랑한다. (because 적용)
③ 탐은 앨리스를 사랑한다. 그래서 그녀는 부자다. (so 적용)

- Tom bought the house in which Alice had lived.
① 탐은 앨리스가 살았었던 집을 샀다.
② 탐은 앨리스가 살았던 집이었기 때문에 그 집을 샀다.
(because in the house Alice had lived 로 해석)
③ 탐은 그 집을 샀다. 그래서 앨리스가 살았었다. (so 적용 말이 안됨)

- Tome bought the house where Alice had lived.

3) 조동사 (Auxiliary verb) : 가능성에 대한 추론의 기능















※ may, might 는 assumption signal!!

<would & could>
(1) 주변에 과거시제: will & can의 과거형 >> fact
(2) 주변에 현재시제: would & could의 의미 >> assumption

ex)
Yesterday, Tom told Alice that he would be free in a few days.
>> 단순 과거로써의 fact 서술 (assumption signal X)

I think that the story would have been true.
>> 주변에 현재 시제인데 would로 쓰인것은 assumption signal!

I think that the story would be true.
>> 주변에 현재 시제인데 would로 쓰인것은 assumption signal!

Tom was still deceitful, but Alice would rely on him.
>> 단순 과거로써의 fact (과거의 습관) 서술 (assumption signal X)

When I was young, I would take a nap after lunch.
>> 단순 과거로써의 fact (과거의 습관) 서술 (assumption signal X)

3. VOCABULARY + INFERENCE

1) difference
- 의미①: 다른 (대조 개념) >> 흑백 논리 적용
- 의미②: 다양한 (수 개념) >> many

ex) Broadening the range of trial participants, Frazier and Mosteller suggest, would enable researchers to evaluate a treatment's efficacy for diverse patients under various conditions and to evaluate its effectiveness for different patient subgroup.

2) assert
: assumption signal, 주장하다 = argue

ex) Frazier and Mosteller assert that medical research could be improved by a move toward larger, simpler clinical trials of medical treatments.

Tuesday, July 23, 2013

[Reading Comprehension] Basic Logic

[문장 논리]

1. A = B (equality)

동격관계, 부연설명, 정보제공

<Signals>

- 부호 >> : ; , - () 의 다섯가지
- be동사
- 관계대명사
- that
- 전치사 as, of, by

ex)
A rock record provides clues about one of the most significant radiations (periods when existing lifeforms gave rise to variations that would eventually evolve into entirely new species) in the history of marine invertebrates. During this radiation the number of marine biological families increased greatly.

2. A ≒ B (similarity)

유사성, 비유, paraphrasing에 절대 주의

<Signals>

- Similar
- as ~ as 비교 구문
- like

ex)
Tom이 성실하듯이, Alice도 거북이 같다.

이때, 거북이는 성실하다는 뜻의 유사함을 받았으므로 다른 뜻은 다 차치하고 이 문장에 나와있는 성실함으로만 설명이 가능하다. 따라서 거북이라는 뜻은 성실함의 표현이다.

※ GMAT의 지문에 나와 있는 단어는, 구조에 따라서 사전상의 의미를 바꾸기도 한다.

3. A ↔ B (difference)

대조, 차이, 역접의 관계 >> 흑백 논리 적용이 필수

<Signals>

1) Time (전후 관계)
: 시간으로 표현이 된 문장은 분명 앞의 사건과 뒤의 사건으로 나뉘어 질수 있다.

2) Amount (수량)
: 수량의 표현은 다소 모호하게 표현되긴 하지만 크게 many와 some으로 나누어서 문제에 적용할수 있도록 한다.

3) Condition (조건, 단서)
: 문장에 가장 빈번하게 나오는 형태로, 흑백논리를 반드시 유추해내야 하는 단서. 예를들어 만약 ~ 라면 ~일것이다 이라고 표현이 되었다면. 반드시 그 뒤에 숨어있는 만약 ~ 아니라면, ~이지도 않을 것이다. 라고 유추해내야 한다.

although, while, whereas
different, unlike, 비교급
rather than
surprising
contradict

이중 surprising 의 경우 자주 출제되는 signal로 예전에 알던 예상과는 반대 되는 사실을 알게 되었다는 것을 암시한다.

4. A → B (cause & effect)

- 인과관계 (영향력을 끼치는 관계)
- 유기적 (strong connection) >> 조건 관계 >> 흑백논리 적용
ex) 땅뱀은 심장이 멀리 있어서, 혈액순환 거리가 길어짐
바다뱀은 심장이 중간에 있어서, 혈액순환에 힘이 거의 안듬.

위의 예에서 제시 된 두 문장으로 부터 유추 할수 있는 사실은 심장의 위치와 혈액순환과의 관계이다.
첫번째 문장으로 부터 땅뱀이 아닌것이 심장이 멀지 않다면 혈액순환 거리는 짧다 라는 사실과, 두번째 문장으로부터 땅뱀이 아닌것은 심장이 멀지 않기 때문에 혈액순환에 힘이 안든 다는 사실을 알수 있다. 따라서 혈액순환 거리가 길다는 소리는 힘이 든다는 것으로 설명할수 있고 반대로 힘이 안 든다는 소리는 혈액순환 거리가 짧다는 소리로 해석해야 한다.

- 상식적 (common sense)
긍정적인 원인 → 긍정적인 결과
부정적인 원인 → 부정적인 결과

<Signals>

- because, since, as + 원인 <> so + 결과
- consequently, thus, therefore + 결과
- 원인 + cause, lead to, result in, produce + 결과
- 결과 + be attributed to, result from + 원인
- response, reaction + 결과
- factor, cause, origin + 원인
- for + 원인
- with, through, by + (1) 수단, (2) 원인
- S + V + so 형용사 (원인) that S + V (결과)
- in order to, so as to + 원인


[글 논리]

1. Paragraph

기본 구성 원칙: Main idea << sub idea

1) Main idea
: general, broad, but not specific and not detailed

<Signals>
- format: 단락의 첫 문장
- content
(1) 문제
(2) 해결책
(3) 반박
(4) 주장

※ However (=but, yet)
- 역접, 대조의 signal 아님
- main idea의 signal 아님
- 중요내용의 signal 임!

2) Supporting idea
: specific,detailed, but not general and not broad

<Signals>
- format: main idea 뒷문장
- content: 순서 고정이며, 내용은 가끔씩 생략된다.
(1) definition
(2) explanation
(3) example

2. Passage
: General >> Specific































[Reading Comprehension] Cracking #9

Recently biologists have been interested in a tide-associated periodic behavior displayed by the diatom Hantzschia virgata, a microscopic golden-brown alga that inhabits that portion of a shoreline washed by tides (the intertidal zone). Diatoms of this species, sometimes called "commuter" diatoms, remain burrowed in the sand during high tide, and emerge on the sand surface during the daytime low tide. Just before the sand is inundated by the rising tide, the diatoms burrow again. Some scientists hypothesize that commuter diatoms know that it is low tide because they sense an environmental change, such as an alteration in temperature or a change in pressure caused by tidal movement. However, wehn diatoms are observed under constant conditions in a laboratory, they still display periodic behavior, continuing to burrow on schedule for several weeks. This indicates that commuter diatoms, rather than relying on environmental cues to keep time, possess an internal pacemaker or biological clock that enables them to anticipate periodic changes in the environment. A commuter diatom has an unusually accurate biological clock, a consequence of the unrelenting environmental pressures to which it is subjected; any diatoms that do not burrow before the tide arrives are washed away.
This is not to suggest that the period of this biological clock is immutably fixed. Biologists have concluded that even though a diatom does not rely on the environment to keep time, environmental factors - including changes in the tide's hydrostatic pressure, salinity, mechanical agitation, and temperature - can alter the period of its biological clock according to changes in the tidal cycle. In short, the relations between an organism's biological clock and its environment is similar to that between a wristwatch and its owner: the owner cannot make the watch run faster or slower, but can reset the hands. However, this relations is complicated in intertidal dwellers such as commuter diatoms by the fact that these organisms are exposed to the solar-day cycle as well as to the tidal cycle, and sometimes display both solar-day and tidal periods in a single behavior. Commuter diatoms, for example, emerge only during those low tides that occur during the day.

[Reading Comprehension] Cracking #8

In an attempt to improve the overall performance of clerical workers, many companies have introduced Computerized Performance Monitoring and Control Systems (CPMCS) that record and report a worker's computer-driven activities. However, at least one study has shown that such monitoring may not be having the desired effect. In the study, researchers asked monitored clerical workers and their supervisors how assessments of productivity affected supervisors' ratings of workers' performance. In contrast to unmonitored workers doing the same work, who without exception identified the most important element in their jobs' customer service, the monitored workers and their supervisors all responded that productivity was the critical factor in assigning ratings. This finding suggested that there should have been a strong correlation between a monitored worker's productivity and the overall rating the worker received. However, measures of the relationship between overall rating and individual elements of performance clearly supported the conclusion that supervisors gave considerable weight to criteria such as attendance, accuracy, and indications of customer satisfaction.
It is possible that productivity may be a "hygiene factor"; that is, if it is too low, it will hurt the overall rating. But the evidence suggests that beyond the point at which productivity becomes "good enough," higher productivity per se is unlikely to improve a rating.

[Reading Comprehension] Cracking #7

The modern multinational corporation is described as having originated when the owner-managers of nineteenth-century British firms carrying on international trade were replaced by teams of salaried managers organized into hierarchies. Increases in the volume of transactions in such firms are commonly believed to have necessitated this structural change. Nineteenth-century inventions like the steamship and the telegraph, by facilitating coordination of managerial activities, are described as key factors. Sixteenth - and seventeenth-century chartered trading companies, despite the international scope of their activities, are usually considered irrelevant to this discussion: the volume of their transactions is assumed to have been too low and the communications and transport of their day too primitive to make comparisons with modern multinationals interesting.
In reality, however, early trading companies successfully purchased and outfitted ships, built and operated offices and warehouses, manufactured trade goods for use abroad, maintained trading posts and production facilities overseas, procured goods for import, and sold those goods both at home and in other countries. The large volume of transactions associated with these activities seems to have necessitated hierarchical management structures well before the advent of modern communications and transportation. For example, in the Hudson's Bay Company, each far-flung trading outpost was managed by a salaried agent, who carried out the trade with the Native Americans, managed day-to=day operations, and oversaw the post's workers and servants. One chief agent, answerable to the Court of Directors in London through the correspondence committee, was appointed with control over all of the agents on the bay.
The early trading companies did differ strikingly from modern multinationals in many respects. They depended heavily on the notional governments of their home countries and thus characteristically acted abroad to promote national interests. Their top managers were typically owners with a substantial minority share, whereas senior managers' holdings in modern multinationals are usually insignificant. They operated in a preindustrial world, grafting a system of capitalist international trade onto a premodern system of artisan and peasant production. Despite these differences, however, early trading companies organized effectively in remarkably modern ways and merit further study as analogues of more modern structures.

Monday, July 22, 2013

[Sentence Correction] Subject-Verb Agreement

상식선에서 볼수 있는 가장 흔한 오류 중의 하나. 주어와 동사는 일치해야 한다.

1. 주어와 동사를 나누는 단어들

My favorite games which include bridge and chess has always brought me comfort and joy.
>> My favorite games that include bridge and chess have always brought me comfort and joy.

2. 수결정 (Determining number)

- Measurement/Amount of time and money

: 하나의 단위[unit] >> 단수 / 각각의 several items >> 복수

Three eggs is a lot for one loaf of bread.
Three eggs are on the table.

위의 예문 두개 모두 맞는 것으로 여기서는 many와 much의 개념으로 설명이 가능하다. 위의 내용은 계란이 깨뜨려진 이후에 shape이 없는 것이므로 불가산 명사. 두번째 내용은 깨지기 전의 shape이 있는 온전한 달걀이므로 가산 명사.

much=shape이 없다.
many=shape이 있다.

<부분수>
80% of N          동사 >> 명사(N)의 성격에 따라서 동사의 수를 결정한다.

Two thirds of the house is painted.
Two thirds of the houses are painted.

Countable Uncountable
Many has Much patience
As many hats as shirts A much patience as kindness
Few/Fewer hats Little/Less patience
Number of hats Amount of patience


책 제목이나, 공연명, 시집, 영화제목, TV프로그램 등은 단수 취급

The Guns of August is a best seller in U.S.

3. 주어로서 부정대명사 (Indefinite Pronoun as Subject)

뜻 자체가 전체를 나타내거나 복수를 나타 내는 단어라 할지라도 다음의 단어들은 아주 자주(=항상) 단수동사를 취한다.

all each neither one
any either nobody some
anybody everybody none somebody
anyone everyone no one someone
anything everything nothing something

Everyone love to play in the rain.
>> Everyone loves to play in the rain

Anyone who grows pumpkins are welcome to enter the contest
>> Anyone who grows pumpkins is welcome to enter the contest.

cf) They each are great tennis players. >> each는 부사일뿐 수에 영향이 없음 (middle word)

<SANAM (some, all, none, any, most)  pronoun - 부분수 >> 단수, 복수 가능>

Some of the water is foul tasting. [how much]
Some of the streams are contaminated. [how many]

[주의] majority, minority, plurality

The majority of the students in this class are hard workers. 
>> majority of students = 90% of students

The student majority is opposed to the death penalty
>> 단순하게 단수 이므로 단수동사


<부정대명사 "many," "few," "several," and "both" 가 주어 일 경우 항상 복수>

Many are homeless. Few of us were able to escape.

[주의] A few children were playing in the road. >> a 가 있다고 혼동하지 말것

I have a few friends. (some) / I have few friends. (only)

4. 도치 (Inverted Word Order)

Capital for commercial real estate has been so abundant that investors scour the country.
>>So abundant has capital been for commercial real estate that investors scour the country.

[균형을 위한 도치]

주어, 목적어에 대한 수식이 길 경우에 수식어구를 문장 맨 뒤로 보낸다.

He who is content with his circumstances is happy.
>> Happy is he who is content with his circumstances.

The time for us to take care of the sea has clearly come.
>> The time has clearly come for us to take care of the sea.

A clear picture of the patterns and cause of the ocean current has emerged.
>> A clear picture has emerged of the patterns and cause of the ocean current.

A new engine that could ~~ is being tested
>>A new engine is being tested that could ~~

[Sentence Correction] Shift

Shift는 불필요한 변화이다. 가끔 문장 사이에서 shift는 혼동을 불러 일으킨다. 보통, 수동태(능동태), 시제, 법(가정법, 직설법 등), 구조 등의 shift가 나타난다.

1. 태


문장 중간에 갑작스런 voice의 변화로 혼동 야기


Darrel anticipated a happy day, but a catastrophe was not expected at all.

>> Darrel anticipated a happy day, but he didn't expect a catastrophe at all.

After they had scrubbed the walls clean, the house was was painted by the Johnson's.

>> After they had scrubbed the walls clean, the Johnson's painted the house.

2. 시제


문장 중간에 갑작스런 시제의 변화로 혼동 야기. 급작스런 충격을 완충시킬 수 있는 추가적 정보(주로 시간의 부사구, ex. in 1971) 없이 두 시제 이상을 건너 뛸 수 없다.


In the novel The Awakening, Edna finds true love, but she still committed suicide.

>>In the novel The Awakening, Edna finds true love, but she still commits suicide.


※ 막간 시제 설명










- 현재: 불변의 진실, 자연과학, 습관 등 변하지 않는 사실
- 과거: 역사 등 과거 어느 한시점에 일어난 일
- 미래: 앞으로 해야 할 일, 일어날 일 등
- 완료: 시간과의 연결고리가 있는 사건

※ 시제 vs 시상

1) 미래 (미래완료)의 시간, 조건부사절 >> 현재 (현재완료)로 표현

When he comes, I will tell him everything. >> When 절의 시제 : 현재, 시상 : 미래
Once this case has been sloved, he will have a regular prison bath. >> Once 절의 시제: 현재완료, 시상: 미래완료

2) 주절 내 종속절 시제

Your eyes are saying that you love me. >> Your eyes were saying that you loved me.
I hope you will soon get well >> I hoped you would soon get well.
She says that she has refused his proposal. >> She said that she had refused his proposal.
I think that he was an electrician. >> I thought that he had been an electrician.

[예외]

진리: Columbus proved that the earth was is round.
습관: He said that he went goes to school at eight.
역사: We learned that the French Revolution had happened happened in 1789.

[시간관련된 부사절/구]


- since + 과거시점 명사 또는 과거절

: I have worked for the company since 2004.

- for + 숫자명사 : how long 관련

: I have worked for the company for two years.

- during + 기간명사 : 주로 when 관련

: During her presidency of the Woman's State Temperance Society (1852-1853), Elizabeth Cady Stanton scandalized many of her most ardent supporters by suggesting that drunkenness be made sufficient cause for divorce.

- over (기간의 전체) = during

: Nobody works over the festival.

- while (during 과 같은 의미)

: My phone rang during the meeting. / My phone rang while I was having lunch

- from ~ to : 사건의 시작과 끝이 확실할때

: The cricket season lasts from April to September.

- during = over


: A considerable amount of rain has fallen during the past two years.

: This has become noticeably worse over the past two months.

- for : how long something lasts or continues

: The five nations agreed not to build any new battleships for a ten-year period.

3. 법 (Mood)


직설법 (indicative): facts, opinions, and questions

명령법 (imperative): orders, commands or advice
가정법 (subjunctive): special circumstances to express wishes or conditions contrary to fact.

If you were to pick pocket the boss, you will get your hand cut off.

>> If you were to pick pocket the boss, you would get your hand cut off.
















※ whether >> if 대용 불가

1) to 부정사 바로 앞

I don't know whether if to accept or refuse.

2) 전치사에 계속

Our success depends on whether if he joins us.

3) 명사와 동격

The question whether if she should be invited is for you to decide.

4) or not으로 바로 이어질때

I don't care whether if or not your car breaks down.

5) 주어절로 쓰이는 경우 : if는 타동사의 목적절 유도

- I asked him if (or whether) he could swim.
- I wonder if (whether) he will come home by noon.
- Whether If your father is rich or not is not important.

※ Diction

- I don't know if I will go to the dance. >> I don't know whether I will go to dance.

4. 구조 (Structure)

보통 병렬구조에서 일어나기 쉬운 오류

I have always liked swimming, fishing, and to lie in the sun
>> I have always liked swimming, fishing, and lying in the sun.
>> I have always liked to swim, to fish, and to lie in the sun.

특히 3번째 문장의 경우 , , , and 구문에서는 첫 번째 to do 이외에는 to를 생략해도 무방하다. 쓰려면 다 쓰거나 아니면 첫번째 동사에만 쓴다.

[Sentence Correction] Pronoun Reference

대명사는 항상 앞에서 먼저 제시된 명사나 대명사를 지칭한다. 대명사의 선행사 (pronoun's antecedent)라 하는에 이 관계를 물어보는 문제가 출시 된다.

1. 모호한 지칭 (Ambiguous pronoun reference)

대명사는 가까운곳의 단하나의 선행사를 지칭해야 한다.

The worker removed the carpet from the room and cleaned it.
>> After removing the carpet from it, the workers cleaned the room.
>> The workers cleaned the carpet, after removing it from the room.

첫번째 문장에서 it이 지칭하는 명사가 앞의 the carpet인지 the room 인지 알수 없다. 따라서 이는 모호한 지칭이며 수정되어야 한다.

※ 잘못된 지칭 (Wrong pronoun reference) : ambiguous

If the meat is too tough for a dog, cut it into tiny pieces.
>>Cut the meat into tiny pieces if it is too tough for the dog.

여기서 it이 지칭하는 명사가 앞절의 the meat인지 a dog 인지 알수 없다. 따라서 모호한 지칭이다.

2. 느슨한 지칭 (Loose pronoun reference)

대명사는 명사나 대명사를 받아야 하는데 가끔 앞절의 행동에 대한 내용을 받는 대명사가 있다. 이런경우 loose reference, 치명적 오류이다.

The big bank organized a major food drive during the summer, and the city supported the initiative with time and money. It really surprised us.
>> The big bank organized a major food drive during the summer, and the city supported the initiative with time and money. The organization really surprised us.
>> The big bank organized a major food drive during the summer, and the city supported the initiative with time and money. The support really surprised us.

첫번째 문장의 It이 지칭하는 것이 놀라운 사실인데, 그 사실은 앞절의 Bank가 한 행동과 the city가 한 행동이 놀라운 사실이라는 것이다. 따라서 어느 하나의 명사를 지칭할수 없으므로 it을 쓸수 없다.

I told my grandmother that I was going to marry Phyllis, which angered my mother.
>> My mother was angry because I first discussed my marriage with my grandmother.
>> My mother was angry because I wanted to marry Phyllis.

첫번째 문장에서 관계대명사 which 가 지칭하는 명사는 앞절의 Phyllis이어야 한다. 하지만 내용상 앞절 나와 있는 "할머니에게 말한 사실" 과 "Phyllis와 결혼하는 사실" 의 두가지 행위를 지칭하는것이다. 따라서 이는 loose reference, 치명적 오류이다.

3. 소유격 (Pronoun to refer to a possessive or an adjective)

The hockey player's goal in the Canada Cup brought him everlasting fame.
>> The hockey player became famous because of his goal.


4. 막연한 You 와 They (Indefinite use of You and They)

말 그래도 You 와 they가 무엇을 지칭하는지 알수 없는 오류

You should not leave the carts on the far side of the street.
>>Customers should not leave the carts on the far side of the street.

They say that the ozone layer is gradually disappearing.
>> Meteorologists claim that the ozone layer is gradually disappearing.

Sunday, July 21, 2013

[Critical Reasoning] Other types

Argument 이 외의 유형들

1) Inference

질문 형태

- If the statements above are true, which of the following must also be true?
- If the above are true, which of the following conclusion is most strongly suppoted by them?

위의 지문에 대한 표현이 true/correct/accurate/fact/information 으로 나올경우 inference의 가능성이 높음

: 지문에 나와있는 문장에 대해서 의심을 가지지 말고 편한히 읽은 후에 아래의 보기를 보고 정답을 유추해 낸다. 이때, 지문의 범위를 벗어난 보기는 정답이 아니며 ONLY 지문에 있는 내용을 가지고 유추해내는것이 중요하다.

예시1)

최근 미국에서 A라고 하는 경영기법이 modest renaissance를 경험하고 있다.

If the statements above are true, which of the following must also be true?

>> modest renaissance라는 단어에서 유추 할수 있는 부분이 이 경영기법은 이전에 각광받았던 적이 있으며, 그 후 축소 되었다가 최근에 다시 각광(이전보다 작은)을 받기 시작했음을 알수 있다.

하지만, inference의 특성상 지문의 내용을 가지고 유추해 낼수 있는 사실이 굉장히 많으므로 지문을 다 읽은 시점에서 정답을 예상하기는 어렵다. 따라서 지문을 완벽히 이해한후에 보기에서 오답을 제거해가며 정답을 찾는것이 좋다.

<주의해야 할 점>

(1) 질문의 형태

- Which of the following is most strongly supported by the information above?
- The above supports which of the following?

위와 같이 자칫 해석을 꼼꼼히 하지 않으면 strengthen문제로 오인하고 풀기 쉽다. inference의 특성상 오답이 보통 strengthen인 것들이 많으므로, 이경우 100% 틀린다고 할수 있다.
정확히 구분하기 위해서는, 지문이 보기를 support 하면 Inference 유형이고 보기가 지문을 support 하면 strengthen 문제이다.

(2) Extreme Expression vs Moderate Expression

Assumption 에서와 마찬가지로 expression의 뉘앙스 차이로 뜻이 틀려지는 경우가 많을수 있다. 따라서 all, no, none, only, should, cannot 등의 strong tone의 단어가 포함되어 있는 경우 오답가능성이 높다. 주의해서 꼼꼼히 보기를 체크한후 정답을 고르도록 한다.

반면에, possible, can, tend to, likely to, some, not necessarily 등의 가능성 위주의 단어들이 포함되어 있는 경우가 많다.


2) Complete

밑줄친 부분을 완성하는 문제로, 밑줄에 들어갈 문장의 성격을 파악하는 것이 중요하다. 보통 크게, (1) justify, (2) inference, (3) strengthen의 3가지 성격을 띈다.

(1) Justify

justify라는 단어에서 알수 있듯이 앞 주장에 대한 정당화를 부연설명하는 문장이 나오는 케이스이다. 따라서 지문의 내용은, 배경설명 >> 역접 >> 뜻밖의 결론 >> 정당화 로 서술된다. Complete 문제의 80% 정도가 justify의 유형으로 출제된다.

(2) Inference

사실상, 문제 유형이 complete type으로 나와 있기는 하지만 앞서 설명한 inference의 개념과 똑같다. 지문에 어떠한 사실에 대해 서술되어 있고 그것을 바탕으로 추론할수 있는 문장을 고르는것.

(3) Strengthen

justify와 앞의 문장을 지지한다는 점에서는 같지만 내용의 흐름상 justify와는 반대라고 할수 있다. 지문의 내용은, 배경설명 >> 결론 >> 지지 로써 역접을 뺀 justify라고 볼수 있다.

3) Explain (paradox)

지문의 내용이 어떠한 사건이 두가지 형태로 나오게 된다. 두가지 사실의 경우 모순 (paradox), 어긋남 (discrepancy), 불일치 (disparity), 대조 (contrast), 차이 (difference), 놀라운 발견 (surprising finding) 등의 형태로 나뉜다. 따라서 이 두가지 사실을 설명할수 있는 내용을 보기에서 골라서 찾는것이다.

예시)

지문 (1) sales revenue increased, (2) Profit decreased

위의 (1)번과 (2)번의 내용을 설명해줄수 있는 추가적인 사실을 고르면 된다. 이를테면 매출과 이익 사이의 관계에서 비용에 대한 설명으로 위의 지문에 대한 사실을 메꿀수 있으니 정답이 될수 있다. 사실상 두가지 관계를 설명할수 있는 많은 내용들이 있지만, 가능성의 측면에서 보기를 골라내면 된다. 다시 말해, 정답이 꼭 완벽하게 설명할 필요는 없다는 것이다.

<explain 타입에 자주 등장하는 표현>

explain/account for/resolve (the paradox)/reconcile (the discrepancy)
+ contribute to an explanation

4) Boldface

Boldface는 다른 CR type의 문제들과 다르게 단락의 길이가 두배정도 길다. 보통 두가지argument가 동시에 있다고 생각하면된다. 문단의 윗부분에는 어떠한 사실에 대한 주장이 등장하고 아래에는 이를 반박하는 사실들과 주장이 등장한다. 따라서 전체지문을 완벽히 파악하고, 글의 main conclusion을 파악하는 것이 중요하다. 그리고나서 main conclusion 과 boldface의 관계를 파악해야 한다.


<꼭 알아둬야 하는 boldface에 등장하는 표현>

- After all : S + V. After all S + V 로 내용이 진행 되는 경우, after all의 앞문장이 결론이고 뒷문장이 전제이다.

- 지지하다의 표현들: provide evidence, support, advocate, endorse, substantiate, spell out, bear out, defend, argue fro

- 반박하다의 표현들: weaken, call into question, challenge, oppose, weigh against, reject, counter, argue against, dispute

- 주장하다의 표현들: claim, maintain, allege (충분한 근거 없이 주장하다)

- 입증하다: establish

- 결론: conclusion, position, judgment, hypothesis

- 근거: evidence, basis, ground, judgment, consideration
(judgment 객관적 사실이라기 보다는 주관적인 판단 - 결론과 근거로써 모두 사용되므로 주의해야 한다.)

- 고려사항/근거: consideration

- 중간 결론: intermediate conclusion

- assumption 가정법 관련 (보통 근거의 역할), would를 확인해야 함

- implication 암시

- counterexample 반증, 반례

- justify (어떤 단점이 있음에도 불구하고) 정당화 하다


지문의 종류에 따라서,

(1) 현상에 대한 원인을 주장하는 지문 (causal)

보통 현상에 대해, 두가지 원인들이 나온다 (작자가 반대하는/작자가 제시하는)

- Finding, development, phenomenon 현상/발견

- development = event

- explanation 원인 <> an alternative explanation 다른 원인

- explain 현상에 대한 원인을 제시하다

(2) 계획을 세우는 지문

보통 어떤 목적에 대해 두가지 방법(작자가 반대하는/ 작자가 제시하는)이 나오고, 이 두가지를 평가하고 한쪽을 지지한다.

- evaluate, assess 평가하다

- goal, intended effect 목적

- strategy 목적을 달성하기 위한 전략

- policy, practice 목적을 달성하기 위한 정책/관행


형식) 문제에 대해 하나의 도입된 (adopted) 해결책 (proposal, recommendation, strategy)이 제시 (introduced) 되고, 이것이 ~ 근거로 인해 좋지않다. 한편, ~ 하므로 다른방법 (proposal, recommendation, strategy)이 더 좋다.

Saturday, July 20, 2013

[Math] Function & Algebra

Quadrant: 사분면

예제1) (x,y)는 몇 사분면에 위치해 있는가?

1) x + y > 0
2) x - y < 0

1) 1차 함수: y=ax+b











- a: slope(기울기), x의 변화량을 y의 변화량으로 나눈값
   (직교한 접선의 기울기는 -1/a)
- b: y-intercept, x=0 일때 y값. (cf. x-intercept, y=0일 때 x의 값)

두 점 사이의 거리는 피타고라스의 정리를 이용하여 구한다.

<Line 과 관련된 용어>

- Perpendicular
- intersect
- tangent

2) 2차 함수: y=ax^2 + bx +c













2차 함수이기 때문에 근은 두개이다. 근의 공식을 이용한 문제 풀이 많이 나옴

예제2) y=x^2 + 2qx + r, y > 0?

1) q^2 < r
2) r > 0

판별식 문제로 해결해야 함. 근의 존재 여부 자체로 판단 가능한 문제 이므로 b^2-4ac 로 접근 하면 쉽게 풀린다.


3) Function graph 를 통한 inequality의 이해

- (x+1)(x+3) < 0 : 두 점 사이
- (x+1)(x+3) > 0 : 두 점 바깥쪽

예제3) x^3 - x < 0 의 범위는 어떻게 되는가?

인수 분해 후에 0보다 작은 범위를 찾으면 되는것, 인수분해 시 x(x-1)(x+1)이 된다.

예제4) y=?

1) y = 3^x
2) y = x + 2

4) Inequality

A. 부호에 대한 정보가 주어졌을때 >> 같은 값을 양변에 곱해서 cancel
B. 부호에 대한 정보가 주어지지 않았을때 >> 한쪽으로 몰아서 풀자

예제5) If ar < br, is a < b?

1) r > a^2
2) br/ar > 1

여기서 조심해야 할것이 부등식이기 때문에 (양변이 "부등" 하기 때문에) 좌변이던 우변이던 어느 한쪽이 반대편으로 넘어가는것을 불가능하다. 부호가 정해지지 않아서 -일 경우 부등식이 뒤집히는 경우가 발생. 따라서 statement 2)의 경우는 알수 없다.
statement 1)의 경우 어떤수의 제곱보다 크다는 소리는 항상 양수임을 의미하므로 식 자체의 부호가 정해져 a와 b의 크기 비교가 가능하다.

예제6) y < 0

1) y^3 < 0
2) y^3 + y + 1 = 0

statement 1)의 경우 어떤 수의 세제곱이 0보다 작다는 소리는 음수임을 의미한다. 따라서 구분 가능. statement 2)의 경우 어떤 세 수의 합에서 0이 나왔다는 소리는 상쇄되어 그렇다는 것을 의미 1이 있음에도 0이 되었다는 것은 게다가 세제곱이 있는데도 0이 되었으면 y는 음수임이 확실.

예제7) (a+5)^4 > (b-5)^4 ?

1) a + b > 5
2) a - b > 0

부호로 결정 되는 것을 보는것. a 와 b의 상대적인 비교를 통하여 크기를 비교한다. 따라서 statement 1)에서는 둘중에 어떤것의 부호를 확정지을수가 없다. statement 2)에서도 둘중에 어떤것인지 부호를 결정하기 힘들지만 두가지 동시게 같이 놓고 보면 a와 b의 상대적 비교가 가능해지게 된다.

예제8) (2x + 3) / (x + 1) < 1

1) -4 < x < -1
2) -2 < x < 0


[Math] Fraction & Ratio

Fraction & Ratio는 business 전반에 쓰이는 가장중요한 부분으로 이 파트가 숫자 파트 다음으로 출제 문제수가 높다.

Ratio 표현방법들

What is the ratio of A to B?
What fraction (or percent) of A is B?

예제1) From 1984 to 187, the value of foreign goods consumed annually in the United States increased by what percent?

1) In 1984 the value of foreign goods consumed constituted 19.8 percent of the total value of goods consumed in the united States that year.
2) In 1987 the value of foreign goods consumed constituted 22.7 percent of the total value of goods consumed in the United States that year.

statement 1), 2) 모두 portion에 대한 얘기는 하고 있지만 정작 모수가 나와 있지 않아 판가름이 불가능 하다.

이처럼, Fraction의 개념은 %로서 계산되기 때문에 무심코 상대비교로 오답을 결정하는 경우가 많이 발생한다.

1) 비교형태 질문

A : B = 2 : 3
각각의 값들을 미지수로 결정해놓고 푸는것이 쉽다

Ygonny's stamp collection consists of stamps from Canada, the United States, and Europe in the ratio of 2 to 5 to 8, respectively. If Ygonny has 600 stamps from the United States, how many stamps does he have in his collection?

(a) 960     (b) 1,200    (c) 1,500    (d) 1,800   (e) 3,000

각각을 미지수로 대체하여 풀어보면 2t, 5t, 8t 로 치환하여 풀수 있다. 따라서 이 문제는 총 가지고 있는 우표의 수를 구하는 것이므로, 2t+5t+8t 를 구하는 문제이다. 여기서 5t=600 으로 제시되었으므로 단순 계산으로 5t * 3 = 15t이므로 600 * 3 = 1800으로 쉽게 구할수 있다.

2) Increase & Decrease

A가 x% 증가 >> A * (1+0.0x)
A가 y% 감소 >> A * (1-0.0x)

<Simple interest>

S + I = S + (S * N * 0.0r), 여기서 S는 원금, I는 이자, N은 횟수, r은 이율

<Compound interest>

S + I = S * (1 + 0.0r)^n, 여기서 S는 원금, I는 이자, n은 횟수, r은 이율

예제2) 10,000 저금, annual interest rate 9%, compounded quarterly, n년 후?

Quarterly >> 10,000 * (1+0.0225)^n
Monthly >> 10,000 * (1+0.01333)^n

주의해야 할점은, 문제에서는 annual interest rate으로 제시해 주었으나 질문 자체는 quarterly나 monthly 가 있다는 사실이다.

예제3) $10,000 저금, annual compound interest rate은 몇% 인가?

1) 2년후의 interest 금액이 $1,000
2) 2년후의 interest 금액 - 1 년후의 interest 금액 = $100

compound rate 공식에 의해, 여기서 우리가 필요한 정보는 횟수와 interest 금액이 필요하다. statement 1), 2) 에 횟수 (=연수), 금액의 정보가 모두 제시되어 있으므로 각각으로 문제 풀이가 가능하다.

3) SOL II

서로 다른 두 그룹의 전체 평균값을 구하는 문제.
예를들어, A그룹의 평균은 70, B그룹의 평균은 100 일때, 전체 평균은? 의 식으로 문제 출제.
각 그룹의 인원 비례로 문제 풀이.

예제4) 소금물 100g, 농도 20%일때, 농도 50%가 되려면 소금 몇 g 필요한가?

위에서 방금, 문제 풀이시에는 각 그룹간의 비례로 풀이한다고 하였는데 예제4)에서는 그룹이 하나밖에 없어보인다. 여기서 잘 생각해야 할 부분이 소금물과 소금이 섞여 소금물의 농도를 올리므로 그룹의 설정을 소금물과 소금 두가지로 분류하여 생각하면 편하다. 소금물의 양과 농도, 그리고 소금의 농도 (=100%)를 알기 때문에 소금의 양을 구할수 있다.

20%의 소금물 가 50%까지 변하는 정도가 30%이고, 소금(100%)이 50%의 소금물이 되려면 50%가 변하는 정도이기 때문에 3:5의 비율로 변한다고 생각할수 있다. 그러므로 5:3=100:x의 공식으로 풀이하면 60g이 정답.

예제5) A team won 40 percent of the 15games it has already played. If the team were to win 75 percent of its remaining games, it will have won 60 percent of all its games. How many remaining games are there?

(a) 12    (b) 20    (c) 24    (d) 30    (e) 45

예제6) 96년 대비 truck의 숫자는 7% 증가하였고, 96년대비 car의 숫자 11%는 감소하였다. 96년대비 truck+car의 전체 숫자는 1%증가 하였다면, 96년 truck : car의 대수 비율은?

예제7) Two groups of students, X and Y, took the same test. If the average (arithmetic mean) score form group X was 68.2, what was the average score for the combined group?

1) The average score for group Y was 73.5
2) Group X had 20 more students than group Y

예제 7)은 문제에서 주어진 것이 X의 평균 점수, 따라서 필요한 정보는 2가지 각 그룹의 인원수, Y의 평균이다. 하지만 statement 1), 2) 가 필요한 정보 2가지를 제공하지 않는다. statement 2)의 경우 숫자 비교를 하고 있지만 두 그룹의 비율이나 정확한 숫자가 있지 않으므로 구할수 없다.

4) Venn Diagram

예제8) A 중에서 75%가 B에 속해 있고, B 중에서 60%가 A에 속해 있다. Both A and B는 전체 중에 3%라고 한다면, neither A nor B는 전체의 몇 %인가?

A의 인원 전체의 75% 가 B에 속해 있다면 순수 A는 25%
B의 인원 전체의 60% 가 A에 속해 있다면 순수 B는 40%

Both A and B 가 3%인 정보로 A 와 B 의 전체중 portion을 구할수 있다.

A의 경우, 75%=3% 일때 25%=?; B의 경우, 60%=3% 일때 40%=? 로 각각 1%, 2%로 쉽게 구해진다. 하지만 질문은 neither A nor B이므로 100%-(1%+2%+3%)=94%가 정답이다.

예제9) 총 100명의 사람들 중에서 A가 60명, B가 50명, C가 40명이다. 세 개를 모두 하는 사람의 숫자가 5명이고, 아무것도 하지 않는 사람의 숫자도 5명이라면, 두 개만 하는 사람들의 숫자는 몇 명인가?

총 100명 중 아무것도 하지 않는 사람 5명을 빼면 95명. A+B+C에서 겹치는 사람의 수를 빼주면 되는 문제이다. 개념적으로 A + B + C + 2 II + III 이 된다. 그러므로, 60+50+40-x-5=95 이므로 x=50명 이다.

예제10) 전체 60명의 사람들 중에서 female 이 40%이다. Female professor 가 male student의 두배이고, male professor가 30명이라고 한다면, female student는 몇명인가?

위의 문제는 매트릭스로 쉽게 구할수 있다.

  Female Male
Prof. 2x 30
Stu. ? x
Total 24 36

현재까지 주어진 정보만으로 작성한 결과 쉽게 구해 진다.


요약하면, 

1. 비교형태에서는 T로 치환하여 풀것
2. 단리, 복리는 공식 외워둘것
3. 평균값 구할때 비례를 사용하여 해결할것
4. Venn diagram 문제에서는 개념 이해 잘 한 후에 정리하도록 할것

[Math] Number

기본이지만 제일 어려운것. 출제빈도수도 가장 높다. 정확학 개념접근으로 답을 도출할수 있도록 연습하는것이 최고!

1) 수의 체계

real number (n^2 >= 0)

Rational number
Irrational number